Friday, December 07, 2012

Tutorial : Header Transparent ( Photoshop )

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia

Hari ini saya nak ajar korang cara buat header menggunakan photoshop.Saya yakin , blogger-blogger semua dah mahirkan ? Tak apa ! Ini hanya satu perkongsian. Ilmu tau. Ini pun guna broadband akak disebabkan saya pergi rumah akak saya. Cepatlah balik.. Tak sabar nak tengok facebook dengan lancar..


Ini contoh header saya buat , sorrylah kalo buruk.. Nasib baik doodle comel..Kan ?? ^_^

1. Open Photoshop > Clik File > New . Width dan Height korang adjustlah sendiri. Jangan lupa tukarkan Background Contents kepada Transparent.


2. Lepas tu clik file > Open .  Pilih gambar untuk dijadikan header. Saya pilih doodle untuk dijadikan gambar header.


3. Next tarik gambar ke bahagian header.atau tekan Ctrl+X untuk cut and Ctrl+V untuk paste.


4. Bagi yang teringin nak buat outline dekat picture , senang kacang goreng kacang mempelam.. Korang ikut step yang saya tunjukkan.


5. Selepas step 4, korang halakan cursor dibahagian picture dan klik bahagian-bahagian yang berkenaan. Tekan Layer > Layer Style > Blending Options > Stroke 


6. Nanti akan keluar seperti ini , korang pilihlah warna apa-apa yang korang suka. Kalo nak tambah layer lain pun boleh juga.


7. Bagi tulisan pula , korang klik pada simbol ' T ' yang saya bulatkan dalam rajah dibawah.Selepas itu tulislah apa-apa yang korang suka.


8. Kalo nak tambah warna , clik pada bahagian colour.


9. Kalo korang juga boleh tambah effect lain.Step dia sama sahaja dengan step 5. 


10. Nampak dekat rajah dibawah ada kotak-kotakkan ? tahu tak nak buat macam mana ? Ok kalo tak tahu mari saya ajarkan. 


11. Then bila dah siap header korang , Clik File > Save As 


12. Sebelum Save , formatkan image itu kepada PNG. lepas tu baru Save.

Kalo tak faham silalah tanya saya tau ! Jangan malas dan malu ! 

1 Pengomen Terhebat !!:

Stefani Gifta said...

aku izin ambil header sweet girl-nya yaaa

 

Copyright © 2012 Reserved to Fujiwara Asuka Design with love by Fatimah Azzarah