Sunday, October 21, 2012

Jangan ambil kesempatan pada kelebihan orang lain

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia


Post yang lepas tentang kawan 


Hah ! dah baca ? kenapa sejak akhir-akhir ini Fatimah Azzarah asyik post pasal kawan ini ? Sebab sakit hati saya tak boleh diirawat hanya sebab kawan . Saya hanya boleh beri tauladan dan pengajaran kisah ini . Saya malas nak kongsi pada siapa-siapa. Hanya boleh kongsi pada blog dan rakan blog yang tercinta .

Okey ! Gini tau ! Entah kenapa bila saya lihat budak yang meniru saya tuh , saya sakit hati , geram , bengang pun ada. Semua campur . Kenapa hati saya begini ? Saya ikhlas ke maafkan dia ? Walaupun mulut boleh bercakap ' maaf ' tapi hati ? Hati tak boleh menipu . Percayalah kata saya . Carilah rakan yang memahami hati dan perasaan anda . Jangan pilih rakan yang cari kelebihan untuk diri sendiri . Ingat pesan saya . 

Kalo dapat 100% dalam ujian kalo meniru pun buat apa kan ? Walaupun saya tak dapat , tapi saya tak kisah. Kalo dengan kesungguhan. Ini penat orang lain baca buku , tapi dia ? Ambil . Jaga perasaan rakan-rakan anda . Jangan lukakan hati mereka .. Entah kenapa saya dah kurang suka dengan perangai dia yang pentingkan diri sendiri . Rakan yang bersubahat dengan dia dalam post ' Jangan tikam belakang kawan ' telah menceritakan semua kisah yang benar kepada saya. Dia yang sebenarnya ingin jawapan . Sanggup dia buat hanya untuk kepentingan diri sendiri !

Ulum syariah saya dapat 86% budak yang lebih kurang meniru 90 % ! Ok , saya cakap jujur , saya ada meniru dalam ulum syariah tapi hujung dalam 1 atau 2 soalan. yang lain saya tak bincang dengan kawan sebelah atau orang lain . Buda yang dapat 90% bincang dengan rakan dan meniru ! Ada ke patut ? 

Ini saya nak beri tips cari rakan yang baik 


Imam al-Ghazali ada menerangkan
tentang kawan yang baik dan kawan yang tidak baik..

Pertama : 

PILIH kawan yang berakal.
JANGAN pilih kawan yang bodoh
kerana akan menjadi musuh dan menyakitkan hati.

Kedua :

PILIH kawan yang berakhlak.
JANGAN pilih kawan yang jahat
kerana akan dirangsang nafsu jahatnya itu..

Ketiga :

PILIH kawan yang soleh.
JANGAN pilih kawan yang fasik
kerana akan diajar kita kepada pekerjaan dosa dan maksiat.

Keempat :

PILIH kawan yang bersederhana.
JANGAN pilih kawan yang tamak
kerana akan menjadi racun yang berbisa kepada sifat pemurah.

Kelima :

PILIH kawan yang bercakap benar.
JANGAN pilih kawan yang selalu bercakap bohong
kerana akan memusnahkan jiwa.

"SAAT AKU MENYAMPAIKAN SUATU KEBAIKAN KEPADAMU, BUKANNYA AKU HENDAK MEMBERIKAN NASIHAT AKAN KEKURANGANMU SAHABAT..TAPI AKU SEKADAR MENJADIKAN DIRIMU SEBAGAI PERANTARA, AGAR NASIHAT ITU SAMPAI KEPADA DIRIKU."MENGARAHKAN WAJAH KE CERMIN, BUKAN BERERTI MENCARI-CARI KEKURANGAN CERMIN, NAMUN HAKIKATNYA ADALAH MENCARI KEKURANGAN DIRI UNTUK DIPERBETULKAN AGAR LEBIH BAIK, DENGAN "perant



! Terima Kasih !

3 Pengomen Terhebat !!:

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

bak kata ayeem ayam, jgn BFF sgt.. hehehe.. kawan pun mkn kawan so btol apa yg awk bg tips tu

Eiqa azra said...

btol tu.. kawan sekarang nie jgn percaya sangat.. eiqa byk kali kena macam ni..

ain soofiyah said...

yg psanan pertama tu, sye rse ad mksud trsirat dsebalik BODOH tu.. Dan klau kte ikhlas dn sbar srta doakan dgn kwan kite,insyaAllah lme2 dye brubah..

 

Copyright © 2012 Reserved to Fujiwara Asuka Design with love by Fatimah Azzarah