Tuesday, July 31, 2012

Contest : Jom Buat Dialog

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia


Tamat 3 / 08 / 2012 


Dialog Pertama :

Kamil ! Kenapa masih tido lagi nie ?  Berapa kali akak dah panggil ? Buat tak endah sahaja ! Makruh tau tido lama.. Cubalah bawa diri tuh insaf  Pergilah mengaji , solat sunat , sedekah , tolong mak  ker ? Kan lebih afdal .. Ini tidak , asyik membuta aje kerja Kamil .. Tido bukannya bermanfaat pun.. Solat sunat , mengaji kan lebih mulia. Satu perkataan Kamil baca dah dapat 70 pahala. Tak nak ker ?  Tuhan dah beri rahmat pada bulan yang mulia ini .. Senang-senang jer kan adik tak nak ! Ingat tak apa yang ustaz kata hari tuh , " Allah tak suka kepada hambanya pemalas yang buat kebaikan " Adik nie memang kan ! Adik memang tak nak pahala yang Allah beri pada kita .. Kita mestilah menghargai bukan mensia-siakan. Setiap perbuatan baik yang kita buat akan digandakan , adik tak nak eik ? Kalo akak , akak nak sangat ! Kalo macam inilah sikap Kamil , akak tak boleh nak cakaplah.. Kamil , akak harap kamu berubahlah sikap.Allah sayang kepada hambanya yang ingin mengubah sikapnya kepada baik. Amin..

Dialog Kedua :

Iayerlah ! Akak nie asyik membebel jer ! Tak habis ker air liur akak ?Tidokan dapat pahala. Tapi kenapa akak marah ??  Baru sekejap Kamil tido.. Kamil kan dah insaf ! Baiklah Kamil berjanji akak ubah sikap Kamil yang buruk ini. Mulai sekarang Kamil akan dengar cakap akak dan orang lain. Kamil berjanji ! Lepas berbuka Kamil nak baca Al-Quran dan tunaikan solat tarawih dengan berjemaah dan bersungguh-sungguh ! Kamil berjanji nak berubah sikap kepada yang baik. Kamil nak pahala dan Kamil tak nak dosa.. Sakit kena tanggung..  Kamil nak jadi seperti Rasullah. Kamil sayang Allah dan Rasullah. 

Moral :

Setiap perbuatan yang kita lakukan pada bulan ramadhan akak digandakan sehinggan 70. Setiap orang yang tanamkan keinginan pun dapat pahala. Tidopun dapat pahala. 

! Selamat Menyambuat Bulan Ramadhan Al Mubarak ! 

5 Pengomen Terhebat !!:

♥ ʎʎןıן ʎןıǝ ♥ said...

Nice Dialog ! Thanks join :)

♥ ʎʎןıן ʎןıǝ ♥ said...

Thanks join ! Nah link http://sicomel06.blogspot.com/2012/07/contest-jom-buat-dialog.html

Hanis Syazana said...

wah, pndainye buat dialog, rajin hihi..

Cik Fie said...

pandainye buat dialog :)

adibahfaizah said...

hihi, tegur sikt je dah berubah adik nyer. ..bgus btl ad adk cmni :)

 

Copyright © 2012 Reserved to Fujiwara Asuka Design with love by Fatimah Azzarah